معرفی 7 پروتکل VPN و کاربرد آنها

 بیش از 7 نوع پروتکل VPN مختلف وجود دارد. اگر می خواهید در مورد خرید وی پی ان ها بیشتر بدانید، با ادامه این مقاله همراه باشید.

معرفی پروتکل های VPN


VPN یا شبکه خصوصی مجازی، فناوری است که به کاربر اجازه می‌دهد از طریق اینترنت به یک شبکه خصوصی رمزنگاری شده متصل شود.

این اتصال معمولاً از طریق یک برنامه VPN اجرا می شود، و همچنین این اتصال رمزگذاری شده است و تمام ترافیکی که از آن عبور می کند کاملاً ایمن است.

VPN ها هم توسط مشاغل و هم کاربران عادی برای اهداف مختلف استفاده می شوند.

سازمان ها از VPN استفاده می کنند تا کارمندان را به طور ایمن به شبکه داخلی خود و بدون قرار گرفتن در معرض خطر حملات سایبری متصل کنند.

کاربران معمولی برای به دست آوردن کنترل بهتر بر حریم خصوصی و داده های شخصی خود از VPN استفاده می کنند.

در این مقاله، همه آنچه را که باید در مورد انواع مختلف VPN و پروتکل‌های آن بدانید با شما به اشتراک می‌گذاریم.

انواع VPN: دسترسی از راه دور و سایت به سایت

در مجموع دو نوع VPN وجود دارد:

VPN دسترسی از راه دور

Remote Access VPN رایج ترین نوع VPN است که توسط کاربران عادی و سازمان ها استفاده می شود.

Remote Access VPN به شما امکان می دهد از راه دور به یک شبکه خصوصی متصل شوید و از خدمات و منابع آن بهره ببرید.

به عنوان یک کاربر، این خدمات شامل موارد زیر است:

  • وب گردی به صورت ناشناس
  • جلوگیری از هک شدن از طریق Wi-Fi
  • دور زدن محدودیت های اینترنت 

از سوی دیگر، سازمان‌ها از VPN با دسترسی از راه دور استفاده می‌کنند تا به کارمندان خود اجازه دهند به شبکه داخلی خود متصل شوند و از منابع شرکت بصورت ایمن استفاده کنند.

VPN سایت به سایت

Site-to-Site VPN (همچنین به عنوان روتر به روتر شناخته می شود) توسط سازمان های بزرگ برای دسترسی به شبکه های داخلی در مکان های مختلف استفاده می شود.

این روش زمانی استفاده می شود که شرکت اطلاعات حساس را در مکان های خاص ذخیره کند و بخواهد فقط اتصال بین شبکه های ایمن را مجاز کند.

دو نوع VPN سایت به سایت وجود دارد:

مبتنی بر اینترانت: اگر چندین دفتر در یک شرکت با VPN سایت به سایت متصل باشند، VPN مبتنی بر اینترانت نامیده می شود.

مبتنی بر اکسترانت: اگر VPN دفاتر دو شرکت مختلف را به هم متصل کند، به آن VPN مبتنی بر اکسترانت می گویند.

انواع پروتکل VPN 

هفت پروتکل اصلی VPN وجود دارد که در ادامه تک تک آنها را بررسی خواهیم کرد و نقاط ضعف و قوت هر کدام را خواهیم گفت.

1. WireGuard

قابل استفاده در: Windows، Android، iOS، macOS، Fire TV

WireGuard جدیدترین پروتکل VPN است و به عنوان بهترین نوع اتصال به دلیل سرعت، مدیریت و سادگی آن در نظر گرفته می شود. جایی که OpenVPN و IKEv2 هر کدام بیش از 400000 خط کد دارند، WireGuard از یک پایگاه کد کوچکتر با کمتر از 4000 خط عمل می کند. این باعث پردازش آسان‌تر، انتقال سریع‌تر داده‌ها و عمر باتری طولانی‌تر در دیوایس های موبایل می‌شود.

از نظر سرعت، WireGuard حدودا 3 برابر سریعتر از IKEv2 و بیش از 10 برابر سریعتر از OpenVPN است. برای البته سرعت WireGuard محدودیت هایی وجود خواهد داشت. به عنوان مثال، اگر از اینترنت با سرعت 50 مگابایتی استفاده می کنید، افزایش عملکرد خیلی زیادی را تجربه نخواهید کرد زیرا IKEv2 می تواند در حال حاضر به سرعت 300 مگابیت بر ثانیه برسد. با این حال، اگر از یک اتصال ضعیف استفاده می کنید، WireGuard میتواند برگ برنده شما باشد.

2. OpenVPN

قابل استفاده در: ویندوز، اندروید و macOS

OpenVPN یک پروتکل منبع باز است، به این معنی که توسعه دهندگان از سراسر جهان به طور مداوم به کد آن دسترسی پیدا کرده و آن را بهبود می بخشند. برخلاف سایر پروتکل های VPN، برای کار کردن به نرم افزار نیاز دارد. OpenVPN با AES محافظت می شود، به این معنی که دارای رمزگذاری درجه یک است و بسیار ایمن است.

همچنین شما می‌توانید از گزینه OpenVPN Scramble برای پنهان کردن ترافیک استفاده کنید. این ویژگی می تواند به شما در دور زدن فایروال ها در کشورهایی که دسترسی به اینترنت به شدت سانسور شده است کمک کند.

اتصالات OpenVPN را می توان از طریق TCP یا UDP ایجاد کرد:

TCP

OpenVPN از طریق TCP از تصحیح خطا برای جلوگیری از از دست رفتن بسته های داده در حین انتقال از طریق شبکه استفاده می کند. TCP به طور خودکار هر بسته از دست رفته را مجددا ارسال می کند و تجربه شبکه شما را یکپارچه می کند. این همچنین آن را به یکی از محبوب ترین و قابل اعتمادترین انواع اتصال VPN تبدیل می کند.

UDP

پروتکل UDP قابلیت تصحیح خطا ندارد. در نتیجه، کمی سریعتر از TCP است. اگر یک گیمر آنلاین هستید یا اگر نیاز به اتصال به برنامه ای با تاخیر کم دارید، این نوع اتصال VPN عالی است.

3. IPSec

قابل استفاده در: macOS، iOS

IPSec یک مجموعه پروتکل شبکه ایمن است که تمام بسته های داده IP مبادله شده از طریق یک شبکه پروتکل اینترنت (IP) را رمزگذاری می کند. تفاوت اصلی بین IPSec و سایر پروتکل های VPN این است که IPSec مستقیماً خود داده ها را رمزگذاری نمی کند. در عوض، IPSec حمل و نقل بسته های داده را رمزگذاری می کند، یا به عبارت دیگر، جریان بسته داده را ایمن می کند.

این پروتکل همراه با سایر پروتکل های VPN برای ایجاد یک جریان داده شبکه ایمن و رمزگذاری شده استفاده می شود.

4. IKEv2

قابل استفاده در: Windows، macOS و iOS

IKEv2 توسط مایکروسافت و سیسکو توسعه یافته است و یکی از پروتکل های جدید تونل زنی است. این پروتکل یک اتصال فوق العاده سریع ارائه می دهد اما هیچ ویژگی رمزگذاری و احراز هویتی ندارد. به همین دلیل است که همیشه با IPSec جفت می شود. این پروتکل بیشتر به این دلیل شناخته شده است که می تواند به سرعت یک اتصال VPN را پس از قطع یا تغییر اتصالات اینترنت توسط کاربر برقرار کند. این ویژگی آن را به یک VPN بسیار سازگار با موبایل تبدیل می کند که به سرعت با تغییر از Wi-Fi به اینترنت همراه سازگار می شود.

5. SSTP

قابل استفاده در: ویندوز

پروتکل SSTP یک پروتکل اختصاصی متعلق به مایکروسافت است. این پروتکل از SSL/TLS برای رمزگذاری استفاده می کند، به این معنی که امنیت با کیفیت بالایی را ارائه می دهد. ولی از آنجایی که این یک پروتکل اختصاصی است، توسعه دهندگان سرویس های VPN نمی توانند به کد دسترسی داشته باشند.

6. L2TP

قابل استفاده در: Windows، macOS

پروتکل L2TP نسخه به روز شده پروتکل PPTP است. به تنهایی هیچ رمزگذاری ارائه نمی دهد، به همین دلیل است که معمولاً با پروتکل رمزگذاری IPSec جفت می شود. این ترکیب منجر به اتصال ایمن با سرعت خوب می شود. اما ترکیب L2TP/IPSec در دور زدن فایروال ها مشکل دارد و ثابت شده است که به راحتی مسدود می شود. این انتخاب بهتر از پروتکل PPTP است، اما قطعا بهترین پروتکل تونل زنی موجود نیست.

7. PPTP

قابل استفاده در: ویندوز و اندروید

پروتکل PPTP یکی از قدیمی ترین پروتکل های موجود است. این بدان معناست که روش‌های رمزگذاری آن قدیمی بوده و به راحتی قابل شکستن هستند. همچنین بسیاری از ویژگی های امنیتی پروتکل های مدرن تر را ندارد. در نهایت PPTP فاقد امنیت موردنیاز کاربران است، اما این امکان را به آن می دهد تا یک اتصال سریع را فراهم کند. اگر سرعت اتصال خوب را نسبت به رمزگذاری قدرتمند ترجیح می دهید، خرید vpn پرسرعت اولویت شماست، این پروتکل انتخاب شماست.

انواع VPN بر اساس مورد استفاده

1. VPN های شخصی در مقابل VPN های تجاری

VPN ها هم توسط افراد و هم شرکت ها برای موارد مختلف استفاده می شوند.

  • کاربران عادی از VPN برای موارد زیر استفاده می کنند:
  • آدرس IP خود را مخفی کنید و در اینترنت ناشناس بمانید.
  • از خود در برابر هکرهای شبکه Wi-Fi محافظت کنید.
  • هنگام سفر به خارج از کشور به محتوای سانسور شده دسترسی داشته باشید.


مشاغل معمولاً از VPN برای موارد زیر استفاده می کنند:

  • به کارمندان راه دور اتصال مستقیم به شبکه کاری خود برای دسترسی به فایل ها و منابع شرکت ارائه می دهند.
  • اگر شرکت کاملاً از راه دور (بدون سرور داخلی) باشد، آنها به کارمندان خود دسترسی به VPN تجاری را می دهند تا بتوانند به طور ایمن از Wi-Fi عمومی کار کنند.

2. VPN های رایگان در مقابل VPN های پولی

خدمات VPN بصورت رایگان و پولی در دسترس است. با این حال، VPN های رایگان معمولاً ایمن نیستند و دارای تعهدات امنیتی زیادی هستند. با خرید vpn علاوه بر دسترسی به سرورهای متنوع در کشورهای مختلف جهان، از رمزنگاری ترافیک اینترنت خود، عدم ثبت فعالیت های آنلاین شما و پشتیبانی درجه یک برخوردار خواهید شد.

3. VPN با خط مشی No-Log 

بهترین VPN های موجود در بازار با یک خط مشی بسیار سختگیرانه عدم ثبت لاگ ارائه می شوند. این بدان معنی است که آنها نحوه استفاده شما از خدمات خود را ردیابی نمی کنند و فعالیت آنلاین شما قابل تشخیص نیست.

برخی از VPN ها (معمولاً رایگان) داده های شما را ثبت می کنند و آن را به شرکت های تبلیغاتی می فروشند.

جمع بندی

اکنون که همه چیز را در مورد انواع و پروتکل‌های VPN پوشش داده‌ایم، بیایید مطالب را با هم جمع‌بندی کنیم.

2 نوع VPN وجود دارد.

دسترسی از راه دور محبوب ترین نوع VPN است و شامل اتصال به سرور راه دور برای استفاده از منابع آن است.

سایت به سایت توسط سازمان ها برای اتصال به شبکه های مختلف بین دفاتر در مکان های مختلف استفاده می شود.

انواع مختلفی از پروتکل های VPN وجود دارد که برخی از محبوب ترین آنها OpenVPN، IKEv2، L2TP، IPSec و PPTP هستند.


پست‌های معروف از این وبلاگ

معرفی امن ترین اپلیکیشن های پیام رسان سال 2022

VPN – ابزاری برای محافظت از هویت و حریم خصوصی آنلاین شما

VPN رایگان چه تفاوتی با VPN پولی دارد