VPN رایگان چه تفاوتی با VPN پولی دارد

 آیا تفاوت عمده و قابل توجهی در مقایسه VPN های رایگان در مقابل VPN های پولی وجود دارد؟ به غیر از هزینه و قیمت ، آنها هر دو VPN هستند ، بنابراین باید بتوانند همان تجربه و کارایی را به شما ارائه دهند ، ولی آیا این گفته درست است؟

نه کاملا. در واقع، وقتی شروع به بررسی دقیق‌تر معایب اصلی می‌کنید که VPN‌های رایگان را از همتایان پولی خود متمایز می‌کند، در آن زمان است که موضوع واقعاً جالب می‌شود.

خرید vpn یا استفاده از vpn های رایگان؟

تنها عامل خرید vpn که می توانید از آن شکایت کنید بحث قیمت و هزینه است. اما وقتی صحبت از VPN های رایگان به میان می آید، معایب آن بسیار بیشتر از مزایای آن است.

معایب واقعی استفاده از VPN های رایگان

VPN های رایگان ممکن است حاوی بدافزار باشند.

برخی از VPN های رایگان ممکن است سعی کنند داده های خصوصی شما را در معرض خطر قرار دهند. انواع بدافزارهایی که ممکن است با استفاده از VPN های رایگان در معرض آن قرار بگیرید عبارتند از:

  • ابزارهای تبلیغاتی مزاحم
  • ریسک افزار
  • تبلیغات نامناسب
  • تروجان ها
  • نرم افزارهای جاسوسی

بسیاری از برنامه‌های VPN رایگان که در Google Play وجود داشتند و همچنان وجود دارند، مخرب هستند. نه تنها این، بلکه آن برنامه ها حتی توانستند میلیون ها کاربر را فریب دهند تا دستگاه های خود را در معرض خطر بدافزارها قرار دهند.

VPN های رایگان می توانند پهنای باند شما را بفروشند

وقتی صحبت از VPN های رایگان در مقابل VPN های پولی می شود، نحوه کار آنها همیشه یکسان نیست. به عنوان مثال، برخی از VPN های رایگان به صورت یک مدل همتا به همتا کار می کنند، به این معنی که کاربران برای سایر کاربرانی که از طریق آنها به یک مقصد جغرافیایی خاص هدایت می شوند، مانند "نود ها" عمل می کنند. مانند Tor، اما شما می توانید.

یک VPN رایگان در واقع می‌تواند پهنای باند کاربرانی را که به عنوان نود عمل می‌کنند جمع‌آوری کند و آن را به بالاترین قیمت پیشنهادی بفروشد. این به این معنی است که اگر کسی اراده و پول داشته باشد، می تواند از پهنای باند کاربر به عنوان یک بات نت برای حمله به وب سایت های دیگر استفاده کند. این موضوع در گذشته چندین بار اتفاق افتاده است.

سرور VPN

VPN های رایگان می توانند داده های شما را به تبلیغ کنندگان بفروشند

بر اساس تحقیقات، مشخص شده است که VPN های رایگان خاصی حاوی کدهایی هستند که داده های حساس کاربر را ثبت می کنند. با این وجود استفاده از VPN برای ردیابی نشدن توسط ISP به طور کل بی معنی خواهد بود.

علاوه بر این، به نظر می رسد که برخی از ارائه دهندگان VPN رایگان نیز تمایل دارند داده های کاربران را به تبلیغ کنندگان بفروشند. اغلب اوقات، آنها در شرایط استفاده از خدمات خود کاملاً تاکید می‌کنند که داده‌های کاربر را ثبت کرده و با تبلیغ‌کنندگان به اشتراک می‌گذارند.

این موضوع کاملا بدیهی است چرا که  یک VPN "رایگان" باید به نوعی هزینه های پشتیبانی، سرور و کارکنان خود را تامین کند.

برخلاف VPN های رایگان، VPN های پولی دلیلی برای نگهداری لاگ های استفاده و نظارت بر داده های کاربر ندارند. در بدترین حالت، برخی از VPN های پولی ممکن است گزارش های اتصال را ثبت کنند، اما شما همچنین می توانید ارائه دهندگانی را بیابید که هیچ گزارشی را ثبت و نگهداری نمی کنند.

VPN های رایگان می توانند شما را با تبلیغات اسپم کنند

VPN های رایگان هر از چند گاهی با نمایش تبلیغات در برنامه VPN خود، تجربه آنلاین یا VPN شما را مختل می کنند، که می تواند بسیار سریع آزاردهنده شود.

گاهی اوقات، کار به جایی می رسد که اسکریپت هایی را در دستگاه شما وارد می کنند تا شما را در معرض تبلیغات بیشتر قرار دهد.

و این یک عمل مخفی یا غیرقانونی نیست چرا که اکثر VPN های رایگان به وضوح بیان می کنند که تبلیغات را در شرایط خدمات خود به کاربران نمایش می دهند.

VPN های رایگان هیچ گونه محافظتی ارائه نمی دهند

برخلاف VPN های پولی که می توانند چندین پروتکل VPN و رمزگذاری پیشرفته از جمله OpenVPN را به شما ارائه دهند، VPN های رایگان معمولاً فقط می توانند پروتکل های PPTP و L2TP را ارائه دهند.

L2TP به تنهایی رمزگذاری ندارد مگر اینکه با IPsec جفت شود، که آن را مناسب تر می کند اما همچنان ضعیف تر از OpenVPN است. از طرف دیگر، امنیت PPTP کمتر از حد ایده آل است.

اگر هم شانس بیاورید و موفق به پیدا کردن یک VPN رایگان با رمزگذاری OpenVPN شوید، متوجه شوید که آنها داده های کاربر را ذخیره و با اشخاص ثالث به اشتراک می گذارند. 

علاوه بر این، به گفته کارشناسان امنیتی، رمز گذاری رایگان VPN بسیار ضعیف پیکربندی شده است، و این امر باعث می‌شود هکرها یا سازمان‌های نظارتی بتوانند داده‌های خصوصی شما را رهگیری و رمزگشایی کنند.

موضوع به همین جا ختم نمی شود. ظاهراً برخی از VPN های رایگان دارای نقاط ضعفی هستند که می توانند توسط مجرمان سایبری مورد سوء استفاده قرار گیرند و به آنها اجازه دسترسی به برنامه ها و داده های ذخیره شده روی دستگاه های کاربران را می دهد.

قابلیت های VPN های رایگان محدود است

VPN های رایگان به سختی می توانند امنیت آنلاین مناسبی را به شما ارائه دهند، بنابراین نمی توانید انتظار داشته باشید که آنها مزایای دیگری مانند پشتیبانی 24/7 مشتری یا پهنای باند نامحدود را به شما ارائه دهند.

علاوه بر این، تعداد سرورها نیز بسیار محدود است و همین تعداد اندک سرورها سرعت بسیار پایینی به شما ارائه می دهند.


مزایای خرید vpn

VPN های رایگان در مقابل VPN های پولی

به طور کلی، کاملاً واضح است که خرید vpn همیشه گزینه بهتری خواهند بود مگر اینکه به امنیت مناسب، حریم خصوصی، پشتیبانی عالی از مشتری، و تجربه بدون آگهی علاقه ای نداشته باشید.

اگر می‌خواهید مطمئن شوید که داده‌های شخصی و ترافیک آنلاین شما در دستان اشخاص دیگر قرار نمی‌گیرد، و ISP بر هر کاری که بصورت آنلاین انجام می‌دهید نظارت نمی‌کنند، خرید vpn همیشه گزینه ای مناسب برای شما است.


پست‌های معروف از این وبلاگ

معرفی امن ترین اپلیکیشن های پیام رسان سال 2022

VPN – ابزاری برای محافظت از هویت و حریم خصوصی آنلاین شما